Annons:
Etikettförökning
Läst 1775 ggr
[rolnor]
9/6/17, 6:48 PM

Orkideer från frön?

Jag undrar om det är någon här fått orkidefrön att gro? Jag har läst på lite att det krävs ett växtsubstrat med några olika salter och agar-agar som man sedan ska sterilisera i en tryckkokare (eller autoklav). Det finns ju en massa frön att köpa på ebay så det vore kul utmaning!

Annons:
JMW
9/6/17, 6:59 PM
#1

Det verkar vara ganska så besvärligt att göra. Hittade detta där man kan läsa lite om hur det går till.

http://myrentedgarden.blogspot.se/2012/02/att-foroka-orkideer-del-2.html

ylvala
9/6/17, 8:12 PM
#2

Jag har aldrig sått orkidefrön. Men om du gör det får du gärna uppdatera om hur det går 🙂

[rolnor]
9/6/17, 9:58 PM
#3

Jag har en bra analysvåg och är läkemedelskemist till yrket så det är ingen omöjlighet att jag kan få till det, en tryckkokare och sterilbänk behövs dock. Frågan som jag inte fått svar på är vilken av tillsatserna, potatis, kålrot eller annanasjuice som passar til vilken orkidé. Går säkert att få svar på. Tack för länken JMW!

ylvala
9/7/17, 9:33 PM
#4

Häftigt! Ett tips är att googla på engelska, det brukar vara lättare att hitta svar då 🙂

Carmarino
9/8/17, 3:40 PM
#5

Apropå orkidéer så hittade jag den här artikeln, med tips på hur man får sin orkidé att blomma om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
9/11/17, 12:23 AM
#6

#5 Intressant! De är alltid så fina när man får dem men blir lätt lite tråkiga när de blommat färdigt 🙂

Annons:
Pyttelite
9/12/17, 10:25 PM
#7

Tror att det finns några fall hemma att testa på - tack för tipset!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Forest]
9/14/17, 3:07 PM
#8

6 Jag har jobbar kompis som tar död på krukväxter. Hon köpte 2 orkideer och jag tipsa henne om köpa en fin glasvas som fanns på jobbet. Sa till henne rensa bort all jord och låt bara lite av rötterna vara i vatten hennes har inte slutat blomma 😉 det är 1 årsen jag gav det tipset.  😃

Upp till toppen
Annons: