Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 1096 ggr
Barbadin
8/19/17, 7:48 PM

Växer inte

Hej. Ny på I fokus. Har en hel del krukväxter (ca 30) av olika slag. Begonior, fikusar, Hibiskus, jatrophas, philodendrons, pileor, name it I've got it. Alla mår jätte bra, fina blad, inga skador, ingen ohyra, bra jord, ljus, näring och allt efter hur dom tydligen ska vilja ha det…. Men dom växer inte. Mina monsteror t.ex har på 2 år fått kanske ett nytt blad, då mindre än en hand i storlek. Mina begonior har I.o.f. gigantiska fina blad… Men ett nytt på 6 månader är inte i närheten av den tillväxt dom är kända för? Min kroton som har de absolut mest perfekta förhållanden har nog inte fått ett nytt blad på 3 år och såhär är det med alla mina växter.. Min frustration är fysisk vid det här laget. Får ångest av att allt står still. När jag försökt googla problemet kommer bara artiklar upp om varför ens krukväxter dör eller har fula blad och sjukdomar men mina är fina? Ingen dör, dom tappar bara blad av ålder och knappt det… Så varför står allt still? Självklart förväntar jag mig ingen ny tillväxt under vintern men detta har nu pågått i år. Nu helt utan ny tillväxt under sommaren

Annons:
Carmarino
8/19/17, 7:52 PM
#1

Hej Barbadin. Hur är det med krukorna? Är de tillräckligt stora? Har de tillräckligt med jord?

Det är de enda sakerna jag kan komma på just nu, som brukar vara orsak till att växterna slutar utvecklas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Barbadin
8/19/17, 8:12 PM
#2

Jadå, bra jord, olika blandningar beroende på vilken sort växten är, med lagomt stora krukor.

beem
8/19/17, 8:55 PM
#3

Har du googlat skötsel  för varje enskild växt - ljus / vandrande skugga /sol, vatten, näring, väderstreck osv. 

Här finns blandat - en del krukväxter också.

http://www.odla.nu/vaxtlexikon-abc


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Barbadin
8/20/17, 1:42 AM
#4

Ja jag har det. Planterat dom I det medium dom vill vara placerat dem i de ljus de vill vara och vattnar och göder dem efter önskemål. Är friska men växer inte.

Barbadin
8/20/17, 1:48 AM
#5

Ett exempel. Min bror tyckte att mina monsteror var för patetiska så han köpte samma jord och krukor (specialkrukor I tyg som andas?) som han använde till sina ettåriga hulk-monsteror (han har fått slänga en för att den blev för stor för att leva med och ingen ville ha den)…. Men inget har hänt. Detta var 2 år sedan. Bör tilläggas att mina är sticklingar jag fått av hans monster. Mamma "skoja" och sa att dom inte växer för att jag är för deprimerad och det går ut över dem. Börjar tro att det kan ligga nått I det. :/

ylvala
8/20/17, 10:40 AM
#6

Det jag kan komma på som skulle kunna göra så att växterna växer dåligt är ljuset, jorden, krukstorleken, vattningen och kanske gödningen. Men allt det där har du ju ordning på. Mystiskt!

Annons:
Barbadin
8/20/17, 11:20 AM
#7

Ja alltså dom mår ju bra…. Är det nån som hört nått om att ens inställning (ångest depression) skulle kunna påverka?

ylvala
8/20/17, 10:49 PM
#8

#7 Har inte hittat någon information om att det skulle vara så. Men tror inte att det finns så mycket forskning i det heller. Det kanske är möjligt, annat liv brukar ju känna av sånt, så vem vet. Skulle vara intressant om man kunde hitta någon information om det.

[Forest]
8/21/17, 9:46 AM
#9

7 Jag har sett program om detta och där framkom det det du säger. Jag kan gissa att det var något av Discovery kanalerna jag såg det på. Där forska dom kring detta och man fick se olika utslag på när den var nöjd (fick beröm och man klappade bladen) och rädd (då skrek en person argt till växten).  Jag såg inte på hela då jag tycke det var lite tråkigt.

Upp till toppen
Annons: