Krukväxter

Har ni en växt som betyder något särskilt för er?

2017-08-15 19:54 #0 av: ylvala

Har ni någon växt som ni har en mer "känslomässig" koppling till än era andra växter?

Jag har ganska många växter som är gamla och bär på historier. Sådana som jag tagit över från äldre släktingar som gått bort.

Men min "bästa växt-vän" här hemma är den här fredskallan! Den är kanske inte min vackraste växt men den har sitt värde ändå.

Den är säkert runt tjugo år gammal. Min mamma tyckte mycket om växter och hade väldigt många. När hon gick bort tog mitt växtintresse fart då det inte fanns någon annan som hade lust att ta sig ann alla växterna. Jag kunde i stort sätt ingenting men jag gjorde mitt bästa för att lära mig om dem och hålla dem vid liv. Fredskallan var jag extra mån om för den stod alltid så centralt och syntes så väl och det verkade som att den var mammas favorit. Hon gick ofta och pysslade med den. Jag var nära på att glömma bort att vattna den många gånger men jag lyckades alltid rädda den, nätt och jämt.

Det är den enda "originalväxten" jag har kvar från mamma. Jag har lite sticklingar från andra gamla men den här var den enda som fick följa med i flytten. Hoppas fredskallor kan bli gamla för den här gör jag mig inte av med i första taget.

Har någon annan någon eller några växter som betyder lite extra mycket? Hjärta

Anmäl
2017-08-18 10:08 #1 av: Forest

Tyvärr så har jag inte någon som är från mitt barnhem. Dom växter jag vet mamma höll mycket kärt trivs inte i stora lägenhetsfönster som vi har. Men jag har kära böcker efter mamma o pappa  det är om krukväxter,svampar,fåglar och floran ute. Något jag ofta bläddrar i Glad 

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2017-08-18 14:58 #2 av: ylvala

#1 jag har egentligen för ljusa fönster för fredskallan så den står en bit in i rummet och det fungerar bra. Åh vad kul, känner igen mig i det där. Jag har också kvar en del böcker om exakt samma saker :)

Anmäl
2017-08-24 10:05 #3 av: Maria

/Maria

Anmäl
2017-08-24 10:06 #4 av: Maria

Detta är min favorit

/Maria

Anmäl
2017-08-24 10:08 #5 av: Maria

Försöker igen.

Denna "Nattens Drottning" har jag visat förut.

Rena skräcken att närma sigSkrattar Min man har velat att vi ska slänga den varje gång vi har flyttat och vi har flyttat ganska många gånger.

Jag köpte den som en liten stickling för ungefär 30 år sedan.

Den var som ett lillfinger i storlek ungefär.

Till våren ska jag försöka plantera om den. Hur det nu ska gå till?? men jag har bara gjort den en gång under alla år så stackaren behöver säkert en ny kruka.

Jag har inte hjärta att göra mig av med detta" monster" som grenar sig ända upp i taket.

/Maria

Anmäl
2017-08-24 20:20 #6 av: Forest

5 Jag har aldrig sett denna växt o jag kan väl i vissa fall förstå vad din man tycker men ändå dig med. Det ser ut som ett skatbo men skator är ju fina så dom matar matar man och ser till att behålla lite bra bobygge till dom efter någon som klippt fruktträd Skämtar Otroligt häftig växt gillar den blomman du visa  i andra tråden (från denna växt) Skrattar

Anmäl
2017-08-24 21:02 #7 av: Maria

Den är väldigt taggig också men det syns inte på bilden haha.

/Maria

Anmäl
2017-08-24 21:07 #8 av: Forest

7 jaså det visste jag inte  Tummen upp

Anmäl
2017-08-24 23:03 #9 av: ylvala

Älskar nattens drottning. Den längsta "grenen" på min är nog lite drygt en meter. Inte heller så vacker men ändå en favorit. När jag planterar om kaktusar brukar jag ta tidningspapper runt växten för att hålla den borta. Med din behöver ni nog vara två.
Sånt som man är glad om man slipper göra för ofta haha ;)

Anmäl
2017-08-25 07:26 #10 av: Maria

#9 Planen är att lägga den på gräsmattan till våren och precis som du skriver ha något omkring den. Min man kommer att vara medSkrattar

Tidningspapper var ett bra tips.

/Maria

Anmäl
2017-08-26 00:34 #11 av: ylvala

#9 Extra svårt när den är så lång. Det måste jag se bild på ;)

Anmäl
2017-08-26 13:12 #12 av: Thiah

Jag har många sticklingar från mina föräldrar (som har lägenheten full av växter) och dom vårdas nog lite ömmare.

Men min absoluta bebis är en grekisk blomma min far har tagit en stickling av. Den representerar både mina föräldrar (bra i skilda länder så träffas inte lika ofta som jag skulle önska) och alla våra resor till Grekland i min barndom.

Som tur är har jag ett soligt, varmt fönster åt den. :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-09-16 10:26 #13 av: Rhonda

#1 Mammas pelargon. (Mum's pelargonium). Jan 2012 tog jag skott från hennes 40-år gamla pelargonbuske hemma i Swan Hill, Victoria, Australien.  Några månader efter det att vi var hos mamma & pappa fick de flytta in på ett ålderdomshem. 

Bilden med plantan på vita stolen är från 2013 den andra är från 18 maj 2017. (samma ursprungliga planta)

Jag har alltid planterade skott ifall något händer den ursprungliga plantan.

Anmäl
2017-09-20 15:49 #14 av: ylvala

Vilken fin! Mamma hade två stora mårbackapelargoner som också var riktigt gamla. Höga med väl förgrenade. Tog hand om dem riktigt bra men i våras ställde jag ut dem för tidigt för jag inte hade plats inomhus (så dumt). De klarade sig såklart inte Vilar huvudet i handen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.