Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2636 ggr
ylvala
7/7/17, 8:24 PM

Fredskalla i vatten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite galen i fredskallor och jag har länge varit sugen på att dela på min stora och sätta ett skott i vatten. De växer som sumpväxter i naturen och klarar därför av att stå dränkta i vatten. Det finns till och med dem som använder växterna i akvarier. Hur länge de klarar av att stå såhär vet jag inte, men det verkar som att det ska gå bra helt enkelt. (För alltid?) Låter konstigt men värt att prova!

Jag delade på min stora fredskalla genom att skära bort ett skott med en kniv. Hoppas att jag fick med tillräckligt med rötter. Sedan sköljde jag bort jorden från rötterna och satte skottet i en glasvas. 

Jag ska sätta in det i badrummet. Mörkare rum brukar gå bra för fredskallorna. I regnskogen växer de på marken och får inte tag på mycket solljus. Den höga luftfuktigheten i badrummet är också bra för växten.

Detta blir intressant!

Annons:
Evjo
7/20/17, 9:05 PM
#1

Jag har precis köpt en fredskalla för mitt sovrum. 🙂 Jag behövde en planta som kunde trivs i mörkare rum.

ylvala
7/21/17, 3:00 PM
#2

Ja då är ju fredskalla ett bra alternativ. Den fredskallan på bilden har stått i ett rum helt utan fönster sedan jag skrev det här inlägget. Den kanske inte kan stå så mörkt hur länge som helst men den ser finare ut än vad den någonsin gjort just nu, haha :)

[Thiah]
8/11/17, 11:51 AM
#3

Aha dom är sumpväxter? Då skulle dom säkert trivas i ett fuktigt badrum med lite ljus? Gäller det alla kallor? Vet inte om jag har en fredskalla eller nån annan sort.

ylvala
8/11/17, 1:47 PM
#4

#3 De är sumpväxter ja. Så ett fuktigt badrum med lite ljusinsläpp funkar jättebra! Alla kallor är inte sumpväxter. Många trivs i lite starkare sol än vad fredskallorna gör men hög luftfuktighet är nog alltid uppskattat. Visa gärna en bild på din så kanske någon kan se vad det är du har :)

[Thiah]
8/11/17, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

2 sådana här har jag. Denna verkar trivas vart jag än sätter den medan dens kompis är lite kinkig.

ylvala
8/12/17, 11:04 AM
#6

#5 Ser ut som en fredskalla det där!

Annons:
[Thiah]
8/12/17, 1:09 PM
#7

#6 då ska den få flytta till badrummet. Saknat en blomma där

Upp till toppen
Annons: