Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2791 ggr
ylvala
6/11/17, 10:17 PM

Stora inomhusväxter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett prickblad som jag fick av min mormor för några år sedan. Tyvärr minns hon inte när hon fick det eller hur stort det var då men hon säger att hon haft det länge och att växten är gammal.

Sedan jag tog över jätteväxten har den fått en ny soligare plats och vuxit ännu mer. Nästan alla som kommer hem till mig påpekar att jag har ett träd i köket 😂Snart kommer den att nudda taket, då vet jag inte vad jag ska göra. Har inte forskat i om det går bra att klippa ned, någon som vet?

Visa gärna upp era stora inomhusväxter!

Annons:
[Thiah]
8/11/17, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har ingen så stor som din mer men halvstora…. Denna gummiplanta växer och växer. Fick den som liten för knappt ett år sedan. Nu ryms den bara i sonens rum (kan inte har den på golvet för katterna)

[Thiah]
8/11/17, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och så då den här (som jag satte upp i en annan tråd). Den som jag inte vet namnet på men som bara växer och växer. Den ska få en pidestal i höst. Letar vara efter den rätta(tror det bli en stabil pall).

ylvala
8/12/17, 11:03 AM
#3

Fina! Det där med katter och växter kan vara lite knöligt när man har katter som gillar att tugga på dem.. Vet inte heller vad växten på din andra bild kan vara. Någon klättrare av något slag.. Om du tittar bland länkarna här och går in på den som heter "identifiering" kanske du kan lista ut vad det är om du vill veta :)

Carmarino
8/20/17, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hoppas den här kommer på rätt håll. Min High Chaparall (Trekantseuforbia) är så hög att det är svårt att få med hela på bild. Här är ett försök i alla fall. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
8/20/17, 2:22 PM
#5

#4 Snyggaste high chaparallen jag sett!

Carmarino
8/20/17, 2:34 PM
#6

#5 Tack. 🙂

Det går inte att ha den på något annat ställe, för då välter den. Nu stöttas den på tre sidor, och står rätt stadigt trots en ganska liten kruka.

Repet jag knutit om är mest till för att jag ska kunna dra undan den när jag ska fälla ner gardinerna, och undvika att blodvite uppstår. Den är ju rätt vass. 🙂

Tror faktiskt att den har nått taket nu, men den har växt väldigt långsamt de senaste åren så det har tagit lång tid. Misstänker att den utvecklar de lägre grenarna istället.

Den har varken fått ny jord eller gödning på väldigt många år, och krukan är bara fylld till ca 2/3 med jord. Ungefär en gång i månaden (varannan på vintern) får den en liter vatten, och tydligen räcker det.

Såg att det växt ut två "skott" nere i krukan, men jag vet inte om de fortfarande växer. De ser lite grågröna ut.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Forest]
8/20/17, 9:44 PM
#7

4. Wow den var stor, häftigt den måste vara gammal ser ut att stortrivas hemma hos dig 😉 Jätte fina ni  växter ni har 😍

ylvala
8/20/17, 9:58 PM
#8

#6 Kul att den växer så bra. Har du haft den länge? :)

Carmarino
8/21/17, 6:45 AM
#9

#7 och #8 Ja, den är rätt gammal. Så gammal att jag faktiskt inte minns när jag fick den. Tror att det var någon gång på 1980-talet. Det kan också vara så att min mor hade den först, och att den fick stanna kvar i lägenheten när jag övertog lägenheten efter henne 1984. I så fall är den ännu äldre. Den har "alltid" funnits här känns det som. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: