Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 3939 ggr
ylvala
2017-06-11 21:44

Passionsblomman har fått frukt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min blå passionsblomma (Passiflora caerulea) har fått frukt.

Det är inte passionsfrukt, det är en annan art (Passiflora edulis). Jag har en planta av den sistnämnda så det blir intressant om den också får för sig att få frukt i framtiden. Dessa är inte ätbara men det är roligt ändå.  De är ganska dekorativa. Jag tänker låta frukten sitta kvar så får jag se vad som händer 😃

Annons:
Evjo
2017-06-30 20:30
#2

Var kan man köpa en passionsfrukt planta?

ylvala
2017-07-01 17:06
#3

#2 De säljs ibland på typ blomsterlandet eller mindre floristbutiker. Oftast bara under våren/sommaren. Hittar man dem i handeln så är det nästan alltid blå passionsblomma :)

ylvala
2017-07-31 13:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ungefär en och en halv månad senare ser frukten ut såhär. De känns ihåliga.

beem
2017-08-19 16:21
#5

Du kan testa att ta frö och så nya plantor.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ylvala
2017-08-19 16:41
#6

Det skulle vara kul att prova. Vet du när man kan ta fröna? Måste frukten ha ruttnat först?

Annons:
beem
2017-08-19 19:33
#7

Det brukar vara så att frukten ska torka på plats men jag vet inte säkert hur det är med Passionsblomman då jag aldrig testat.  Jag hade frukter på min men tänkte inte då på att jag kunde ta frö av den.

Jag hoppas någon vet. Om du inte får svar här an du ställa frågan även i trädgård i Fokus.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
2017-08-19 19:56
#8

Kollade lite på nätet, och det verkar inte vara någon som tagit frö från frukterna och fått dem att gro. Oftast står det att frukterna brukar vara tomma, så det kanske är samma med dina, eftersom du skriver att de känns ihåliga.

Annars kan du nog bara testa om det funkar att så dem i ett lager jord och hålla den någorlunda fuktig. Läste på någon sajt att man kunde lägga dem i blöt ett dygn eller så först, men det var visst inte helt säkert att det hjälpte.

Funkar det inte så har du ju åtminstone provat. 😃

Det finns en tråd om passionsblommor på Trädgård iFokus, men ingen där hade tydligen heller sått några frön verkade det som.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
2017-08-20 10:43
#9

Ja prova måste jag göra om det finns några frön :) Jag har planterat en hel del passiflora frön förr från olika arter. Och varje gång har det varit nödvändigt att fila frönen och sedan låta de ligga i blöt ett dygn, de är så hårda, så det kanske är samma med dessa :)

Carmarino
2017-08-20 10:47
#10

Läste något om det också. Är det frön i kapslarna kan du ju testa en kruka med frön som de är, och en kruka med filade, blötlagda frön. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
2017-08-20 11:21
#11

Det ska jag göra. Åhh vad sugen jag blev på att prova nu haha. Plantan har så mycket frukt så jag ska nog välja en av de äldre och plantera eventuella frön ganska snart :)

Carmarino
2017-08-20 12:08
#12

Så kul. Du måste rapportera hur det går. Det verkar ju inte vara någon som har provat med frön från kristikorsblomman, utan bara från de passionsfrukter man köper i affären.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ylvala
2017-08-20 14:20
#13

Absolut! Det har jag inte heller hört om. Jag tog frön från en passionsfrukt och planterade. Filade och blöttlade dem innan och ett frö tog sig, den är idag ganska lång :)

Annons:
Pyttelite
2017-11-11 22:09
#14

Hur har det gått? Blev det några frön och har de grott?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ylvala
2017-11-13 21:15
#15

Frukterna är ihåliga, tyvärr. Det kommer ny frukt ofta och de utvecklas väldigt långsamt. Tyvärr alltid ihåliga 😕

Pyttelite
2017-11-13 21:30
#16

Äsch vad  trist! Kanske är växten så hårt driven att den är infertil.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ylvala
2017-11-13 21:33
#17

Det kan vara så. Vet att det är jättesvårt att få "fyllda" frukter. Men jag har inte direkt forskat i vad det beror på.

Pyttelite
2017-11-13 22:01
#18

Läste att blomman kan få skenfrukter/tomma frukter om de inte är pollinerade. Du får skaffa en till eller hjälpa den på traven. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ylvala
2017-11-20 19:55
#19

Jasså! Jag har faktiskt pollinerat lite mellan blommorna på samma växt, men man kanske behöver två olika växter. Nu har den inte blommat på ett bra tag, det är nog lite för mörkt ute.

Upp till toppen
Annons: